Sunday 3 February 2013

jackie chan


Jackie Chan

Chan Kong-Sang , juga dikenali sebagai Jackie Chan Sing Lung  atau Jackie Chan,(lahir 7 April 1954) ialah, pelakon (khususnya, dalam filem aksi), pengarah filem, penulis skrip, penerbit filem, penyanyi, serta pelagak ngeri cina.
Chan adalah salah satu nama yang terkenal dalam filem kung fu dan aksi di seluruh dunia, khususnya untuk gaya perlawanan akrobatik, pengaturan masa yang lucu, serta penggunaan alatan yang termasuk perabot dan benda-benda set sebagai senjata reka ganti. Beliau yang sendiri melakukan banyak lagak ngeri dalam filemnya telah muncul dalam melebihi seratus buah filem, dan merupakan salah satu bintang filem asia yang paling dapat dikenal di seluruh dunia. Chan telah dianugerahi dengan bintang di lebuh bintang di Hong Kong, serta juga di lorong kemasyuran hollywood.
Chan juga merupakan seorang bintang pop yang utama di Asia dan telah menerbitkan melebihi 100 judul lagu dalam 20 album sejak 1984. Beliau bernyanyi dalam banyak bahasa yang berbeza, termasuk bahasa inggeris, kantonis, mandarin, dan jepun. Chan juga menyanyikan banyak daripada lagu tema dalam filem-filemnya.

Galeri filem-filem yang dilakonkan oleh Jackie Chan:


1. Drunken Master - Jackie Chan (1978)

Berbeda dengan Bruce Lee yang selalu serius dalam mengalahkan musuh-musuhnya. Jackie Chan yang tampil sebagai tokoh Wong Fei-Hung, tampil kocak dan sering terlihat bermain-main dalam menghadapi lawan. Mengisi kekosongan dunia perfilman kungfu saat itu, Jackie hadir dengan membawa kesegaran yang luar biasa melalui penampilannya yang unik dan inovatif, yaitu berkung-fu gaya mabuk! Kontan saja film ini mengangkat Jackie Chan menjadi superstar Kung-fu. Berkat ketekunan dan konsistensinya, Jackie kini menjadi salah satu superstar Asia yang bisa exist di Hollywood.

 

 




0 comments:

Post a Comment